A B C în WordPress. Introducere pentru ONG-uri

Ce este WordPress? Cum poți folosi platforma WordPress pentru a crea sau schimba site-ul ONG-ului tău? Care este diferența dintre o pagină și un post? Ce este un plugin? Ce poți face pentru a proteja site-ul tău în WordPress? 

Pe  14 iunie 2017, participanții la webinar au învățat despre sistemul de tip CMS (Content Management System) – WordPress, sistem care oferă posibilitatea gestionarii unui website cu Maria Ganfaleanu, software engineer Zitec.

  • Cum instalezi platforma WordPress
  • Avantajele folosirii platformei WordPress
  • Admin: editare și creare de conținut
  • Pagini vs. Posturi
  • Cum alegi și schimbi o temă
  • Cum instalezi pluginuri
  • WordPress Security

Urmărește înregistrarea webinarului pe canalul nostru de Youtube AICI

Prezentare completă:

Ce este WordPress?

WordPress este un sistem de tip CMS.

CMS (Content Management System) reprezintă o aplicație software sau un set de programe care sunt folosite pentru crearea și gestionarea conținutului digital. Un astfel de sistem facilitează interacțiunea în ceea ce privește editarea conținutului pentru website-uri.

De obicei, la nivel de funcționalități, aceste sisteme oferă:

  • Posibilitatea de adăugare și editare de pagini web, a articolelor sau a blogurilor;
  • Vizualizarea de rapoarte și statistici;
  • Gestionarea userilor și a permisiunilor pentru aceștia la nivel de site;
  • Ajutor pentru SEO;
  • Paneluri pentru grupuri de suport online care pot ajuta în cazul unor probleme;
  • Multe alte faciltăți.

Pe scurt, un CMS poate fi definit ca un sistem care permite gestionarea unui website și a conținutului acestuia dintr-un panou de administrare.

De ce WordPress?

Usor de instalat și de folosit – Instalarea se face rapid, iar interfața este prietenoasă cu utilizatorul (user oriented). Asta înseamnă că și persoanele mai puțin familiarizate cu tehnologia vor învăța rapid cum funcționează.

Interfața de administrare este „built-in” – WordPress vine cu o serie de facilități direct instalate și gata de a fi folosite. Întrucât majoritatea funcționalităților de bază sunt deja disponibile, va fi nevoie de resurse de dezvoltare mai puține față de alte sisteme.

Posibilitatea creării de conturi cu roluri specifice – Conturile sunt ușor de gestionat în cazul în care există mai mulți utilizatori cu roluri specifice și drepturi limitate.

WordPress este SEO friendly – Platforma oferă numeroase unelte de gestionare a zonei de SEO, adică optimizare pentru motoarele de căutare. Printre aceste unelte se numără permalinks adică niște link-uri SEO friendly (sunt detaliate și ajută navigarea în pagină) și o serie de plug-in-uri pentru optimizare în cadrul motoarelor de căutare.

Există o multitudine de teme disponibile – Există un număr mare de teme de personalizare gratuite, ceea ce înseamnă că va exista un grad mare de customizare și control. De asemenea, aceste teme oferă de multe ori panouri specifice de gestionare a unor elemente ca partea de frontend, design etc.

Funcționalități îmbunătățite cu ajutorul plug-in-urilor – Numeroasele plug-in-uri disponibile pe WordPress permit extinderea unor funcționalități deja existente sau adăugarea unora complet noi (ex: diverse tipuri de editoare, formulare de contact etc).

Instalarea WordPress

Instalarea WordPress se poate face în două moduri:

a) Prin descărcarea pachetului WordPress disponibil aici și dezarhivarea conținutului în folderul disponibil public de pe server. Acest pas mai presupune crearea în prealabil a unei baze de date (dacă există o platformă de hosting cPanel acest lucru nu este foarte dificil).

Pașii de instalare pentru instalarea prin descărcarea pachetului WordPress:

  1. Selectarea limbii în care doriți să se facă instalarea (după descărcarea pachetului și dezarhivarea conținutului).
  2. Acordul pentru preluarea de diverse date – date despre cont, despre parola, despre baza de date etc.
  3. Completarea câmpurilor cu datele din pasul anterior. Aceste informații se găsesc și în detaliile de hosting
  4. Ecran de confirmare pentru rularea instalării;
  5. Instalare – oferirea de detalii suplimentare: numele site-ului, username și parolă pentru logarea în panoul de aministrare, adresa de e-mail (pe care veți putea primi datele de resetare a parolei), indexarea in cadrul motoarelor de căutare

*Nu folosiți usernameul „admin” pentru că, de obicei, există o serie de scripturi care rulează pe instalarile de tip WordPress care vor încerca să folosească acest username și vor sparge cu ușurință platforma. De asemenea, ar trebui aleasă o parolă puternică, cu multe caractere și nu formată din combinații simple ca „parola1234”. Instalarea ar trebui securizată cât mai mult.

  1. Mesajul de confirmare al instalării.

b) Prin instalarea cu ajutorul unui program de tip auto-installer (cel mai des folosit este Softaculous).

Pașii de instalare cu ajutorul unui program auto-installer:

  1. În zona de Softaculous Apps Installer se alege icon-ul pentru WordPress
  2. În tab-ul de Install se apasă „Install Now”. Tot în acest tab veți găsi și o serie de informații legate de spațiul disponibil (depinde de pachetul de găzduire folosit).
  3. Se alege protocolul (http sau https, în funcție de pachetul de găzduire. Daca exista posibilitatea, este recomandată utilizarea protocolului de tip https://), domeniul, directorul în care să se facă instalarea.

În secțiunea de site settings se completează numele și descrierea site-ului. În zona de admin se completează username și parolă pentru logarea în panoul de administrare, se completează o adresă de e-mail și se alege limba dorită. De asemenea, se pot selecta ca opțiuni suplimentare plugin-ul care limitează încercările de logare (instalarea lui este recomandată pentru că oferă un plus de protecție în cazul unui atac cibernetic, limitând numărul de încercări de logare).

  1. În zona de setări avansate se introduce numele bazei de date și prefixul tabelului în care se va face instalarea. De asemenea, există opțiunea de a opta sau nu, pentru notificări și pentru ca platforma să-și facă upgrade singură.

*În principiu, opțiunea de autoupgrade nu este recomandată pentru că pot exista plug-in-uri incompatibile cu platforma, sau pot exista modificări ale temei care se pot pierde (în funcție de modul în care aceasta a fost dezvoltată). Cel mai util ar fi ca administratorul site-ului să verifice (înainte de a face upgrade) compatibilitatea.

  1. Selectarea temei dorite care să se instaleze predefinit.
  2. Apăsarea butonului de instalare

Pagini vs. postări

Inițial, WordPress a pornit de la ideea de blog și abia ulterior a progresat către zona de site-uri de prezentare. Diferențierea dintre pagini și postări este importantă pentru că ajută la organizarea conținutului, iar această organizare se va alege în funcție de specificul website-ului.

Paginile sunt cele care cuprind conținut static. Ele sunt elementele de bază ale unui site de prezentare. În cazul unui site de prezentare, cel mai adesea, acesta va cuprinde o pagină de „Acasă” (Home), o pagină de „Despre” (About) și o pagină de „Contact”. Acestea sunt pagini cu conținut static care nu se schimbă (poate se va schimba numărul de telefon sau adresa de e-mail, dar conținutul nu se va schimba foarte frecvent).

Postările sunt elementele de bază ale unui blog. Ele reprezintă, de obicei, update-uri informaționale legate de un anumit subiect. Postările prezintă avantajul că sunt afișate predefinit în ordine invers cronologică (primele afișate vor fi cele mai noi, similar cu postările de Facebook), pot avea tag-uri, pot fi arhivate sau pot fi grupate pe categorii.

Un site poate avea și pagini statice și pagini de blog (cu postări), important e cum decidem să punem conținutul.

Conținutul urcat pe site poate încetini încărcarea acestuia. Dacă se folosesc imagini de dimensiune foarte mare sau materiale video foarte mari este posibil să existe această problemă. Soluția ar fi să se folosească versiuni comprimate ale materialelor sau să se posteze pe alte platforme la care să se dea link (ex: postarea materialului video pe Youtube). O altă variantă ar fi folosirea plug-in-ului WP Super Cache (sau a altor pluginuri similare care se ocupă de caching) care permite deschiderea paginilor din cache după prima încărcare și va scădea timpul de încărcare al paginii.

Administrare, editare și creare de conținut

Adăugarea și editarea unei pagini

  • Se accesează secțiunea „Pages” din meniul din partea stângă;
  • Se poate alege opțiunea de a adăuga o pagină nouă sau de a edita una deja existentă, de a vedea o pagină, de a o șterge, de a edita titlul paginii sau link-ul;

În cazul editării unei pagini:

  • Se poate edita titlul paginii;
  • Se poate edita permalink-ul;
  • Se pot adăuga în text imagini sau media din editorul de text care oferă opțiuni similare cu Microsoft Word;
  • Se poate afișa o imagine featured, adică una asociată predefinit paginii;
  • Se pot adăuga atribute;
  • Se poate salva pagina ca draft sau aceasta se poate publica;

Adăugarea și editarea de postări:

  • Pașii sunt similari cu cei de mai sus, doar că utilizatorii pot adăuga și tag-uri sau categorii pentru organizarea postărilor;

Tema de WordPress

Atunci când alegem o temă de WordPress ar trebui să optăm pentru una potrivită pentru webiste-ul organizației. De aceea, este bine să răspundem la următoarele întrebări:

  • Este un site de prezentare sau un blog?
  • Cum vreau să fie distribuită informația în pagină?
  • Care este impresia pe care vreau să o las utilizatorului atunci când navighează în pagină?

Foarte multe dintre temele de WordPress au o versiune demo în care utilizatorii pot previzualiza cum arată aplicată pe website-ul lor – de la elemente stilizate și culori, la fonturi și așezare, acest mod de previzualizare oferă o idee despre cum se va vedea tema aleasă.

Odată ce s-a stabilit ce temă se va alege, trebuie accesat Appearance > Themes din meniu, apoi trebuie căutat numele temei, astfel încât ea să poată fi instalată/activată. Există și opțiunea de adăugare a unei teme noi prin încărcarea unui fișier de temă descărcat din altă parte. Odată selectată opțiunea „Add new theme”, utilizatorul va încărca fișierul (nu e neapărată nevoie de dezarhivare dacă are extensia .zip), apoi va activa tema din meniul  Appearance > Themes de unde se selectează „Activate”.

Plug-in-uri

Plug-in-urile sunt bucăți de cod care conțin funcționalități ce pot fi adăugate unei instalări WordPress. Plug-in-urile WordPress sunt scrise în PHP și în mod normal se integrează foarte ușor cu WordPress-ul.

Există o serie de plug-in-uri recomandate care aduc o serie de funcționalități foarte utile și necesare unei platforme de WordPress:

  • Yoast – Plug-in dedicat SEO care analizează conținutul paginii sau al postării în timp real și oferă sfaturi și link-uri către o documentație vastă legată de optimizarea pentru motoarele de căutare;
  • Wordfence – Se ocupă cu limitarea și monitorizarea atacurilor de natură cibernetică asupra instalărilor de tip WordPress; Plug-in-ul mai arată și numărul de atacuri pe care le-a prevenit.
  • WP Super Cache – Ajută la servirea paginilor din cache după prima încărcare, astfel că timpul de încărcare al unei pagini scade simțitor, deci experiența vizitatorilor de pe site se va îmbunătăți;
  • Limit Login Attempts – Limitează numărul de încercări de logare. În cazul în care există boți care încearcă să spargă platforma, acest plug-in îi va detecta și îi va opri;
  • Contact Form 7 – Ajută la crearea și gestionarea unui formular de contact, fără să fie nevoie de cunoștințe tehnice. Oferă un panou de tip drag and drop pentru crearea de formulare de contact.
  • WP Hide and Security Enhancer – Plug-in-ul redenumește ruta de logare în panoul de administrare. Predefinit, în momentul instalării, pentru fiecare instanță de WordPress instalată, platforma va pune un link asociat (ex: ong.ro/wp-login). Cu ajutorul acestui plugin se poate redenumi această rută într-o formă personalizată pentru a mări securitatea platformei.

Securitatea platformei de WordPress

Securitatea este un capitol important pentru că există numeroase atacuri cibernetice îndreptate împotriva site-urilor construite în WordPress. Iată câteva sfaturi utile pentru a evita aceste situații:

  • Faceți un update periodic al platfomei de WordPress (atunci când este disponibilă o actualizare, va fi afișat un mesaj în panoul de comandă, iar simpla apăsare a unui buton îl va aplica). În plus, este recomandată updatarea plug-in-urilor și a temei atunci când există update-uri disponibile;
  • Utilizați un username pentru administrare cât mai specific (în niciun caz „admin”);
  • Selectați o parolă sigură pe care să o stocați bine și evitați folosirea unei parole simple/comune (ex: „parolă1234”);
  • Descărcați plug-in-uri și teme pentru WordPress doar din surse cunoscute și de încredere;
  • Ștergeți datele cu care WordPress-ul a venit predefinit (pagini exemplu, teme exemplu etc.);
  • Utilizați un protocol de tipul SFTP (la conectarea cu serverul, datele trimise vor fi criptate și se va evita accesul neautorizat în timpul transferului);
  • Ascundeți pagina de login. Acest lucru se poate face cu plug-in-ul WP Hide and Security Enhancer, detaliat mai sus.

Recomandări suplimentare și detalii privind securitatea platfomei de WordPress se pot găsi aici, aici și aici.

Înscrie-te în Programul TechSoup pentru a avea acces la peste 170 de produse software sau servicii cloud și traininguri gratuite despre tehnologie.

MĂ ÎNSCRIU





Click pe imagini pentru vizualizare

Trainer

  • Zitec

    Maria Gânfăleanu

    Maria este Software Engineer la Zitec din 2015. Are experiență în dezvoltarea de soluții eCommerce și soluții custom cu platforme precum Magento, Wordpress, Drupal și Opencart.