Google Analytics pentru ONG-uri

Cunoaște-i pe vizitatorii site-ului tău! Învață cum să folosești programul Google Analytics dacă ești o organizație non-profit. Află câți oameni îți vizitează site-ul organizației, de unde vin și ce-i interesează.

Urmărește webinarul pe canalul nostru de Youtube AICI

Despre Google Analytics și setarea contului

Google Analytics permite vizualizarea tuturor lucrurilor care se întâmplă pe site, din momentul în care un utilizator intră pe site –de câți utilizatori sunt pe site, din ce zone provin aceștia, din ce browsere accesează site-ul etc. Asta ajută la luarea de decizii foarte rapid în ceea ce privește promovarea.

Setarea contului

  • Se intră pe pagina Google Analytics și se accesează secțiunea Sign Up. E nevoie de un nume de utilizator și parolă;
  • Se definește numele contului, numele site-ului, URL-ul, industria din care face parte și reporting times (orele de raportare). E important să selectați țara corespunzătoare pentru că toată raportarea se va face în baza acestui time zone.

Cum să setezi codul de tracking

  • Codul de tracking se generează automat și ar trebui integrat în fiecare pagină pe site-ul pe care dorim să-l monitorizăm;
  • Ideal, codul de tracking va fi integrat în header pentru a nu avea erori.

După ce codul a fost integrat în paginile site-ului, se poate folosi extensia Chrome Tag Assistant care va raporta dacă există codul Analytics implementat corect – afișarea cu roșu sau albastru înseamnă că trebuie făcute corecturi, în timp ce culoarea verde indică o integrare corectă a codului.

Cei care folosesc Google Tag Manager pot implementa codul Analytics direct în Tag Manager. Google Tag Manager Manager înseamnă, de fapt, un singur cod care se pune în toate paginile site-ului, apoi, Tag Manager acționează ca un agregator unde se pot urca toate codurile necesare. Asta asigură o gestionare mai facilă a codurilor și sărim peste pasul de a avea un developer care să implementeze codurile.

Cum să corelezi campaniile Google AdWords cu Google Analitycs

În momentul în care pornim promovarea e important să avem legarea conturilor făcută.

  1. Intrăm în Google Analytics la secțiunea Admin și mergem pe subsecțiunea de AdWords Linking;
  2. Alegem contul pe care dorim să îl conectăm și apăsăm OK. Nu e nevoie de introducerea de link-uri speciale pentru urmărirea campaniilor, ele se vor face automat;
  3. Secțiunea View permite vizualizarea contului de AdWords. Se selectează ON pentru conturile dorite, apoi se apasă pe „Link Accounts”.

În acest moment, conectarea s-a realizat.

Indici de măsurare de urmărit în Google Analytics

Sesiunile

  • O sesiune este inițiată atunci când un utilizator deschide site-ul și începe să se uite la conținutul respectiv;
  • Sesiunile sunt raportate ca număr sau ca grafic. Partea grafică îl ajută pe cel care monitorizează contul să vadă unde au existat vârfuri de audiență sau scăderi.

Users (utilizatorii individuali).

  • Există o diferență între numărul sesiuni și numărul utilizatori pentru că un utilizator poate face mai multe sesiuni (poate să intre de mai multe ori pe un site).

Număr de pagini pe sesiune

  • Un număr ridicat de pagini pe sesiune poate însemna că avem conținut de calitate;
  • E important să nu se cadă în capcana de a avea foarte multe pagini. Utilizatorul nu trebuie să caute foarte mult informația dorită – e important să ne gândim la traseul pe care îl parcurge un utilizator pe site-ul nostru până la obiectivul final (fie că e vorba despre donație, descrierea unei cauze, completarea formularului 2% etc.) cât mai simplu.

Durata medie pe o sesiune

  • O durată mare, înseamnă că e un conținut relevant, că traficul obținut e relevant;
  • Dacă sesiunea e foarte scurtă (10-15 secunde) s-ar putea să fie proleme pe paginile respective care trebuie revizuite pentru a reconstrui conținutul și a livra mesaje mai calitative.

Bounce rate

  • Reprezintă rata de abandon – câți dintre utilizatori intră pe site și ies aproape instantaneu fără să mai meargă pe alte pagini sau să mai consume alt conținut al site-ului;
  • O rată bună de bonce rate e una în jur de 30%;
  • Cu cât bounce rate-ul este mai mare cu atât e mai rău pentru că înseamnă că nu există un conținut de calitate și oamenii ies foarte repede de pe site. Eforturile de a atrage trafic nu sunt, deci, în direcția cea bună și ar trebui să reconsider fie sursele de trafic, fie mesajele pe care le includ în site.

Tranzacțiile și obiectivele

  • În momentul în care avem în site posibilitatea de a finanța anumite proiecte putem seta acest e-commerce traffic și vom vedea raportarea acestor tranzacții la nivel de sursă de trafic, campanii etc. astfel încât să putem optimiza constant sursele de trafic și rezultatele generate;
  • Cu cât o sursă de trafic va genera mai multe obiective cu atât aceasta va fi mai valoroasă și voi ști să investesc resurse în direcția respectivă.

Setarea tracker-ului e-commerce (tranzacțiile):

  • Se merge la Admin – E-commerce settings – Enable e-commerce, apoi click Next;
  • Enable Enhanced ecommerce settings, după care vom genera codul de e-commerce care conține punctele importante pe care dorim să le monitorizăm;
  • Transaction Data și Item Data – aici se definesc tipurile de produse (ex: numele proiectului, valoarea donată, valoare recurentă sau one time etc). În acest cod se specifică exact lucrurile pe care dorim să le monitorizăm, apoi se pune pe site și, după ce e integrat acest cod, datele vor apărea în Analytics.

Odată raportate tranzacțiile, ele pot fi conectate cu sursa de trafic (ex: de pe Facebook, din campania Google AdWords etc).

Setarea obiectivelor:

  • Se merge la Admin – coloana View – Goals. Apoi se dă click pe butonul „New Goal” (n.r. – „obiectiv nou) unde se pot seta obiectivele pe care dorim să le urmărim;
  • Se dă un nume obiectivului și se setează tipul de obiectiv dorit – poate fi un anumit din site, iar atunci setăm „Destination”, „Duration”, „Pages per session” . Sau se poate seta direct cu Smart Codes puse direct din Analytics.

Rapoarte

  • Variabile urmărite: sesiuni, useri, număr de pagini vizitate vs. timp petrecut în site, bounce rate și tranzacții și obiective.

Real-time report

  • Afișarea numărului de utilizatori care sunt pe site în momentul în care este consultată această secțiune;
  • Informații despre sursele de trafic de la care provin utilizatorii, cu ajutorul căror cuvinte de căutare au ajuns pe site și din ce orașe și țări;
  • E util punctual pentru că oferă informații despre ce se întâmplă pe site într-un anume moment. Nu este, însă, foarte util dacă e nevoie de luarea unor decizii strategice.

Rapoartele de audiență

  • Oferă informații despre cine sunt utilizatorii care ajung pe site.
  • Oferă date despre fluctuațiile pe zile ale traficului, despre split-ul pe users al traficului – new users (utilizatori noi) sau returning (utilizatori care intră în mod frecvent și revizitează pagini din site).
  • Oferă datele agregate despre sesiuni, utilizatori, pagini pe sesiune, durata medie a sesiunilor și bounce rate.

Rapoartele demografice

  • Cuprind date despre vârstele și sexul utilizatorilor.
  • Aici se poate urmări comportamentul fiecărui interval de vârstă și putem să vedem care engagement-ul pentru fiecare decadă de vârstă cu conținutul site-ului (bounce rate, pagini vizitate per sesiune, durata medie a vizitei).

Raportul de interese

  • Utilizatorii sunt grupați pe categorii în funcție de comportamentul lor online (ex: TV lovers, movie lovers, news junkies etc.) pe baza unei definiri standard oferite de Google. Intereselor vizitatorilor sunt stabilite în funcție de alte site-uri pe care le-au vizitat anterior.
  • Acest raport ajută în momentul în care organizația vrea să facă o promovare AdWords pe zona de Display (adică bannere afișate pe diverse  site-uri). Cei care concep campania pot lua din acest raport principalele categorii de public care rezonează cel mai bine cu mesajele organizației.
  • Există subramura „In-Market Segment” unde se face o profilare automată a audiențelor de către Google, în funcție de interesele online și achiziție online.

Raportul geografic

  • Date despre țările (se poate merge chiar și la nivel de oraș) din care provin audiențele și toți indicii discutați deja în corelație cu aceste locuri.

Raportul Browser & sistem de operare

  • Cuprinde informații despre browserele și sistemele de operare de pe care sunt vizitate site-urile organizației de către utilizatori.

Raport despre dispozitive

  • E important să fie monitorizat engagement-ul cu site-ul în funcție de tipul de dispozitiv de pe care se accesează (desktop, mobile sau tabletă), iar aceste informații trebuie corelate cu tipul de obiective îndeplinite pe aceste dispozitive;
  • Site-ul trebuie să fie optimizat pentru dispozitivele mobile atât din punct de vedere al user-ului cât și a conversiei.

Source/medium report (cum aducem trafic în site)

  • Cuprinde sursele de trafic – de unde vin principalele sursele de trafic de pe site.

Raportul de campanii

  • Dacă organizația a obținut grantul pentru campanii AdWords sau are alte campanii în AdWords  ele se pot vizualiza aici;
  • Pentru fiecare campanie în parte, sunt raportate o serie de variabile care ajută la ajustarea permanentă în funcție de rezultatele obținute.

Raportul termenilor căutați (Search terms report)

  • Oferă informații despre căutările inițiate de cei care ajung la noi pe site (și asta ne poate da idei de promovare mai departe).

Raportul cuvintelor cheie (Keywords report)

  • Cuprinde cuvintele cheie pe care le-am selectat ca să ne promovăm;
  • Putem identifica o serie de trenduri: unele cuvinte cheie care au bounce rate și un engagement bune sau unele care nu au așa de mult succes și ar fi bine să fie excluse din campaniile de promovare.

Raportul orar (Hour report)

  • Raportul ajută la identificarea diverselor trenduri – când e timpul din zi când există un trafic și o rată de conversie mai mare;
  • E important pentru că ne dăm seama la ce oră putem atinge cei mai mulți utilizatori care fac parte din publicul nostru țintă (la ce oră să punem postările pe rețelele sociale etc.)

Raportul de Display (Display report)

  • Dacă se fac campanii cu bannere, în această secțiune putem vedea toate statisticile referitoare la aceste campanii (costul, câți vizitatori au fost aduși pe site, ce obiective au atins ei etc. astfel încât se pot face estimări cu privire la profitabilitatea campaniei).

Raportul despre campaniile video

  • Dacă se fac campanii video, în această secțiune putem vedea toate statisticile referitoare la aceste campanii.

Raportul cu privire la conținutul site-ului (Site content report)

  • Sunt listate link-urile de pe site și se poate vizualiza timpul petrecut în site, bounce rate-ul pe fiecare etc.

Raportul cu privire la Landing Pages (Landing Pages report)

  • Sunt indexate paginile prin care utilizatorii intră în site. În acestă secțiune se pot vizualiza diverse date cu privire la aceste pagini.

Raportul paginilor de „ieșire” (Exit pages report)

  • Cuprinde informații despre paginile de pe care au ieșit utilizatorii.

Raport cu privire la viteza site-ului (site speed)

  • Arată cât de repede se încarcă site-ul;
  • Dacă în secțiunea de timp de încărcare avem o cifră mare, atunci e nevoie de lucru asupra conținutului și imaginilor de pe site astfel încât acesta să se încarce mai repede.

Experimentele de conținut (content experiments) – secțiune de utilizatori avansați

  • Aici se poate jongla cu două landing page-uri pe care se pot testa diverse concepte de pagini ca să se stabilească rata de succes a fiecărei variante.

Raport cu privire la obiective (Goals report)

  • Informații care arată ce s-a întâmplat pe site – ce pagini sau vizitat pe site, câți utilizatori au petrecut pe site mai mult timp decât timpul mediu etc.;
  • Orice reprezintă un obiectiv important setat de organizație se poate vizualiza punctual în această secțiune.

Raportul de conversii asistate (Assisted conversion report)

  • Aici figurează modul în care sursele de trafic lucrează între ele. Niciodată nu va exista doar o singură sursă de trafic de pe care utilizatorii sunt aduși pe site.  Ideal, e un mix dintre rețele sociale, alte site-uri, bloguri, bannere de pe alte site-uri etc;
  • După setarea canalelor pe care facem promovarea, în acest raport putem vedea cum conlucrează aceste canale astfel încât să aducă utilizatori pe site;
  • Ultima coloană a tabelului, cea de conversii asistate, are informații despre rata a câte conversii au fost ajutate de o reclamă sau de alte surse de trafic vs. o conversie directă.

Dashboard-uri personalizabile (Custom Dashboard)

  • Se pot pune aici toate secțiunile/rapoartele importante pentru organizație astfel încât să se poată vizualiza la un loc ce se întâmplă pe site. Acest dashboard se poate personaliza după dorință.

Înscrie-te în Programul TechSoup pentru a beneficia gratuit de produse și instrumente Google.

MĂ ÎNSCRIU

Prezentarea completă și înregistrarea webinarului:

Trainer

  • AdLemonade

    Anabela Luca

    Anabela Luca este antreprenoare, consultant și trainer de online marketing la AdLemonade.com.