Introducere în Adobe Photoshop pentru ONG-uri: Partea II

Guest post: Articolul este semnat de Wes Holing, senior web content developer  @TechSoup Global.

Continuă povestea noastră cu Adobe Photoshop. În prima parte a seriei Introducere în Adobe Photoshop pentru ONG-uri I, ai văzut cum poți curăța o imagine și adauga text, acum vom adăuga posterului nostru folosit ca studiu de caz corpul textului, logo-ul și spațiul alb din spate. Dar înainte, hai sa vorbim despre layere.

Ce trebuie să știi despre Layere

Fiecare element din fișierele tale de Photoshop se află pe propriul lui layer. Adobe descrie layerele astfel:

layere photoshop tutorial. jpgLayerele în Photoshop sunt ca niște foi de plastic transparent.
Poți să vezi prin zona transparentă a fiecărei foi ce se află pe foile de dedesubt. Poți muta layerul pentru a poziționa conținutul de pe el, așa cum muți o foaie de plastic transparent dintr-un teanc.

Când ești în aplicația Photoshop și ai posterul cu imaginea fetei deschis – cel folosit ca studiu de caz – în partea dreaptă-jos ar trebui sa vezi o casetă numită Layers. Dacă nu o găsești, o poți accesa dând click pe Window >Layers. În interiorul casetei Layers vei vedea o listă de elemente numite ”Lorem Ipsum”, un altul cu o pictogramă care reprezintă fotografia unei fete și un fundal alb. Aceste elemente separate sunt layerele tale.

Fundalul alb reprezintă un layer, deasupra acestuia este fotografia fetei și deasupra fotografiei este layerul de text. Poți să le rearanjezi, să le editezi, să le faci invizibile sau vizibile, fără ca celelalte layere să fie afectate.

Pe măsură ce vom avansa cu acest proiect, vom crea mai multe layere : unul pentru suprafața albă de dedesubtul header-ului, unul pentru textul din suprafață albă și altul pentru logo. Când ne referim la layere în acest topic sau în următorul, la acest lucru ne referim.

Bonus: Dacă vrei să afli mai multe despre layerele din Photoshop, vezi articolul Adobe despre ele.

Cum adaugi o casetă

  1. Din bara de opțiuni din stânga, click și ține apăsat pe Rectangle Tool. Îți va apărea un sub-meniu, cu opțiuni pentru mai multe forme.  Alege Rounded Rectangle Tool.
  2. rectangle tool photoshop ongSchimbă Radius la 10px. Îl vei vedea poziționat în partea superioară a ecranului lângă meniuri.
  3. Apasă click pe culoarea din prim-plan (cea din stânga sus dintre cele două casete de culori).
    culoare photoshop ong
  4. Introdu o valoare hex de ffffff pentru a schimba culoarea în alb. Apoi apasă OK.
  5. culoare rosu hex photoshop ongApasă oriunde pe planșă pentru a crea un dreptunghi.
  6. Introdu următoarele valori.
    Width: 1175 px
    Height: 1400 px
    Apasă OK.rounded rectangle photoshop ong
    Notă: În funcție de versiunea de Photoshop pe care o deții este posibil să ai sau nu, opțiunea Radius. Din moment ce am specificat deja asta la pasul 2, nu este nevoie să te mai preocupi acum de asta.
  7. Click pe instrumentul Move din bara de instrumente din stânga.
    move
  8. Dă click pe casetă și trage-o până la linia de ghid cea mai apropiată de margine. Caseta ar trebui să se poziționeze singură atunci când este suficient de aproape de linie.

caseta photoshop ong

Bonus: Photoshop CC îți permite să modifici raza colțurilor rotunjite, după ce creezi dreptunghiul. Acest lucru este util pentru a îl ajuta oricând după ce l-ai creat. Versiunile anterioare nu aveau această funcție, de aceea am specificat la pasul 2.

Cum adaugi text în Photoshop

În Photoshop poți adăuga text pe o formă dată, cum este caseta pe care am creat-o mai sus, sau textul poate sta pe propriul lui layer, ca atunci când am creat header-ul.

Din momentul în care am creat caseta, probabil că aceasta a rămas selectată. Dacă apasăm click cu Text Tool, vom putea să introducem text în casetă, ceea ce ar putea să fie ce ne dorim să facem, dacă nu ar exista o soluție mai bună. Prin urmare, ne vom dori să punem textul pe propriul lui layer. De ce? Pentru ca asta ne va da mai multă flexibilitate să modificăm textul sau caseta alba, fără ca un element să îl afecteze pe celălalt.

  1. Apasă Ctrl (Command la Mac) și click pe layer-ul pentru dreptunghi cu colțurile rotujite (cel mai probabil denumit Rounded Rectangle 1). Așa vei deselecta layer-ul.
    text tool photoshop
  2. Apasă pe Horizontal Type Tool.
  3. Schimbă fontul cu Open Sans Regular, mărimea 18 pt, anti-alias Smooth și aliniază la stânga.
    modificare font photoshop ong
  4. Apasă pe caseta de culori din dreapta secțiunii de aliniere (caseta gri-albastră din poza de mai sus).
  5. Introdu o valoare hex de 8bc9cb ca să obții culoarea albastru deschis.
    alegere culoare photoshop ong
  6. Apasă click pe dreptunghiul rotunjit pentru a începe să scrii.
  7. Introdu următorul text (copy-paste):Dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis quis semper sem, a tempus ligula. Donec sollicitudin, sem at sodales rutrum, nunc sem sollicitudin justo.
  8. Tot textul tău va fi poziționat pe un singur rând, dar e în regulă. Dă click după fiecare virgulă, șterge spațiul de după și apasă Enter.
    dolor text photoshop ong
  9. Apasă ESC când ai terminat, pentru a salva modificările.
  10. Arată bine, dar e puțin prea îngrămădit în partea superioară și e nealiniat.  Apasă pe Move din bara de opțiuni pentru a îl muta la locul potrivit.
  11. Click și trage textul pentru a îl alinia până la linia de ghid interioară, păstrând puțin spațiu deasupra. În felul acesta, aliniezi textul în caseta alb cu textul de header. Textul ar trebui să se autopoziționeze pe orizontală când îl apropii de linia de ghid.
    aliniere text photoshop
  12. Acum că este la locul potrivit, să ne ocupăm de spațiere. Cel mai simplu ar fi să apeși Enter în text pentru a muta totul în jos, dar metoda este inexactă. Mai bine folosim Photoshop’s Character și submeniul Paragraph pentru a lasa textul să respire. Mai întâi apasă Window Character.
    character photoshop ong
  13. Îți va apărea gama Character. Schimbă Tracking la 25. Câmpul de Tracking este marcat în captura de mai joc cu VA și, imediat dedesubt, cu o săgeată orizontală, care arată direcțiile stânga-dreapta.
    character 2
  14. Acum, spațiul dintre litere s-a mărit puțin. Ca să afli mai multe, vezi secțiunea Bonus, mai jos.
  15. Mai departe, apasă Window>Paragraph.
    paragraph
  16. Îți va apărea Meniul Paragraph. Apasă click pe Horizontal Type.
  17. Selectează primul rând de text și anume Dolor sit amet.
    dolor select
  18. Adaugă 15 pt după paragraf, precum mai jos.
    paragraf 15
  19. Repetă pașii 17 și 18 pentru rândurile 3, 5 și 6 de text (adică toate rândurile care se termină cu virgulă, “Duis quis sempersem,” “Donec sollicitudin,” și “sem at sodales rutrum“).
  20. Acum ar trebui să ai 15 puncte de spațiu după fiecare rând care se termină cu virgulă.
    dolor spatiat
  21. Selectează al doilea rând de text, consectetur adipiscing elit.
  22. Adaugă 40 pt de spațiu după paragraf, precum la pasul 18.
  23. Repetă pașii 21 și 22 pentru rândurile 4 și 7 (toate rândurile rămase care se termină cu punct, “a tempus ligula” și  “nunc sem sollicitudin justo“).
    dolor spatiere 2
  24. Dacă vrei, poți ajusta textul pe verticală, cu instrumentul Move, după cum consideri.

S-ar putea să ți se pară că sunt mulți pași pe care trebuie să îi parcurgi pentru a potrivi un text. Însă, unul din beneficiile folosirii Photoshop-ului este nivelul ridicat de control pe care îl ai când îți dorești să faci orice modificare. Dacă ai încercat vreodată să aranjezi un text în Microsoft Word ca să arate așa cum își dorești, dar nu ai reușit, e posibil să înțelegi de ce designerii își doresc atât de mult control.

Bonus: Am modificat funcția Tracking la pasul 13. În lumea tipografiei, funcția Tracking este modul uzual de a vorbi despre spațierea dintre toate literele. A nu se confunda cu kerning, care reprezintă spațiul dintre doua litere (gândește-te de exemplu la cum ar arata literele V și A una lângă cealaltă). Dacă vrei să modifici funcția kerning, Photoshop îți oferă soluții. Găsești această funcție în stânga funcției tracking, în meniul Character.

Funcția Tracking poate fi folosită atunci când textul ți se pare prea aglomerat sau prea aerisit și kerning atunci când două litere alăturate îți atrag atenția că nu arată bine împreună. Creative Market are o explicație foarte bună pentru diferența dintre Tracking, Kerning și Leading.

Acum, tot ce ne rămâne de făcut ca să terminăm posterul nostru este să adaugăm logo-ul organizaţiei nonprofit.

Cum adaugi un logo

Hai să adăugăm logoul!

  1. Din meniul de sus apasă File>Place Embedded… (File>Place pentru versiunile mai vechi decât Creative Cloud).place embeded photoshop
  2. Selectează fișierul blog-generic-nonprofit-logo.eps și apasă Place.
  3. Photoshop va insera logoul la dimensiunea maximă a imaginii. (Asta e OK, deocamdată.)
  4. Introdu următoarele valori pentru lățime și înălțime în susul paginii.
    Width: 760 px
    Height: 183 px
    Notă: Dacă folosești o versiune mai veche decât Creative Cloud, ți se va cere să introduci lățimea și înălțimea înainte de plasarea imaginii.
    valori
  5. Ai grijă ca liniile de ghidare să fie active apăsând View Show. Opțiunea de a vedea Guides ar trebuie să fie bifată în meniu. (Dacă nu este, click pe ea.)
  6. Apasă pe instrumentul Move.move
  7. Apasă și trage de logo pentru a îl lipi de linia de ghidare din interior, stânga și plasează-l puțin deasupra liniei inferioare – nu lipit perfect.
    logo

Bonus: Photoshop importă acest grafic vectorial ca Smart Object. Acesta e o modalitate prin care Photoshop păstrează câteva dintre caracteristicile obiectului pe care îl imporți. Asta înseamnă că poți transforma aceste obiecte în documentul Photoshop fără ca ele să piardă din calitate. Pentru mai multe informații, Adobe oferă o introducere bună la ”Smart Objects”.

Vector versus Raster

Un lucru important în legătură cu fișierul logoului este că e un grafic vectorial. Graficele vectoriale sunt imagini care pot fi redimensionate la orice mărime fără a le fi afectată calitatea. Fotografiile, din contră, sunt grafice rasterizate. Graficele rasterizate pot deveni neclare atunci când sunt mărite peste dimensiunea lor originală, cu pixeli vizibili.

Designerii creează majoritatea logourilor în format vectorial,  ca să le poată plasa pe orice element, de la cărți de vizită la bilboarduri, și să arate bine. Din moment ce facem un poster care să poată fi folosit și online și în print, logoul pe care-l folosim este tot un fișier vectorial care va arăta bine în orice format. Tipurile comune de fișiere vectoriale sunt SVG (Scalable Vector Graphics), EPS (Encapsulated PostScript) și AI (Adobe Illustrator).

Bonus: Photoshop este cel mai bun program de editat fotografii și alte imagini rasterizate. În timp ce Illustrator, bun camarad cu Photoshop, este un program excelent pentru a manipula grafice vectoriale.

Dacă vrei să înveți mai multe despre grafice vectoriale, acest articol de pe Wikipedia te poate ajuta să înțelegi mai bine cum funcționează. Spoon Graphics are de asemeni un articol excelent despre cum să începi să lucrezi cu Illustrator.

Cum adaugi un URL

Acum e nevoie să adăugăm adresa web (virtuală) a organizației nonprofit, astfel încât oricine va fi atras de mesajul posterului tău să știe unde să caute mai multe informații.

  1. Prin urmare, click pe Horizontal Type din bara de instrumente din stânga.
    text tool photoshop
  2. Schimbă fontul cu Open Sans Light, 15 pt, și Smooth anti-alias.font logo
  3. Apasă pe caseta de culoare aflată în dreapta secțiunii de aliniere – aceea bleu.
  4. Introdu valoarea hex ffffff și apasă OK.culoare logo
  5. Click sub logo ca să începi să scrii. (Nu-ți bate capul cu poziționarea exactă.)
  6. Scrie www.nonprofit.org și apasă ESC ca să păstrezi modificările.logo 2
  7. Apasă instrumentul Move.
  8. Aliniază textul URL cu linia de ghidare de sub el.
  9. Apasă Ctrl (Command pe Mac) și click logo. Așa selectezi layer-ul logoului.
  10. Mută logoul chiar deasupra textului URL, astfel încât cuvântul ”Organization” să fie deasupra URL-ului.
  11. Salvează documentul cu File>Save din meniul de sus.

Produsul finit

Tocmai ai făcut un template de poster. Felicitări! Cu bazele pe care le-ai învățat în acest tutorial poți să înlocuiești imaginea de pe fundal, să incluzi propriul text, să schimbi fonturile și altele.
final

Creează o grafică pentru tipar

Acum, hai să salvăm fișierul pentru print. Materialele tipărite trebuie să aibă o rezoluție mai mare decât orice ar putea fi afișat pe un ecran, așa că fișierul pe care îl vom salva aici va fi mai mare decât cel pe care îl salvăm pentru web.

  1. Din bara de meniu de sus apasă File Save As…save as
  2. Alege unde vrei să salvezi fișierul, scrie template-print.jpg la numele fișierului și apasă Save.
  3. Scrie 12 (maximum) în caseta Quality (calitate) și apasă OK.
    quality
    Notă: Dacă alegi JPEG ca format al fișierului înseamnă că Photoshop va comprima fișierul, dar calitatea va rămâne mare.

Pentru a tipări, poți folosi imprimanta de la birou sau una profesională. Cele mai multe tipografii profesionale acceptă fișiere JPEG.

Salvează pentru web

E momentul să salvăm și o versiune pe care să o poți posta pe social media. Rezoluția fișierului salvat mai devreme este mult prea mare pentru utilizare online. Ar ocupa câteva ecrane ca să fie afișat la dimensiunea maximă, așa că hai să salvăm unul mai mic pentru web.

  1. După modelul de mai sus, din bara de meniu de sus apasă File Save for Web… (Save for Web and Devices în versiuni mai vechi).
  2. Change the Preset (upper-right) to JPEG High.jpeg high
  3. Schimbă Quality (calitatea) cu 80.quality web
  4. Schimbă Width cu 1200 px și Height cu 1553 px și apasă Save…dimensiuni web
  5. Alege unde vrei să salvezi fișierul, scrie template-web.jpg la numele fișierului și apasă Save.

Bonus: Am ales 1200 ca număr de pixeli pentru că este lățimea maximă acceptată pe Facebook și Twitter. Vezi postarea de pe Sprout Social Always Up-to-Date Guide for Social Media Image Sizes, pentru mai multe detalii despre dimensiunile din social media.

Concluzii

Și asta a fost! Dacă ai trecut prin toate etapele ai învățat destul de multe, inclusiv cum să folosești multe dintre puternicele instrumente Photoshop (să nu mai vorbim de fiecare buton despre care ai aflat ce face de fapt).

Mai exact, ai învățat să ajustezi culorile și tonurile, ai redimensionat o fotografie și i-ai extins suprafața, ai umplut un spațiu alb cu ajutorul funcției Content-Aware Fill, ai adăugat și calibrat linii de ghidare, ai adăugat text pe imagine și ai setat felul în care să arate textul, ai adăugat o formă având colțuri rotunjite și ai poziționat o imagine vectorială. În plus, ai văzut cum funcționează layerele în Photoshop și care e diferența dintre graficele vectoriale și cele rasterizate (în caz că nu știai deja).

Ar trebui să poți aplica aceste cunoștințe pentru a crea un poster cu o altă imagine de fundal, cu un text de altă culoare și cu logoul și URL-ul organizației tale.

Resurse Photoshop

Dacă această serie ți-a deschis apetitul să înveți și mai multe despre Photoshop, aruncă o privire și la aceste tutoriale excelente. Și dacă îți dorești mai multe astfel de tutoriale de la TechSoup, ne poti da un semn.

Resurse Gratuite

Resurse Plătite

 
 

Înscrie-te în Programul TechSoup pentru a beneficia de produse software Adobe, Autodesk și Microsoft.

MĂ ÎNSCRIU